Ajankohtaista

  • ARGEO esillä Naturassa

    Vuoden 2022 viimeisessä maantieteen ja biologian opettajien liiton BMOL:in ammattilehdessä hankkeemme oli teemoineen pääroolissa. Reportaasi Lempäälän lukion pilottijaksosta luettavissa vapaasti Naturan sivuilta: Väitteitä paremman keskustelun puolesta – Natura (naturalehti.fi) ja tiedeartikkeli luettavissa tunnuksilla kirjautumalla verkkopalveluun: Jäsenille (peda.net)


  • ARGEO-hanketta sivuava kansainvälinen tieteellinenjulkaisu ulkona

    Uudessa ARGEO-hankkeen aihealuetta käsittelevässä artikkelissamme nivoimme yhteen draaman opetuksen keinoja, kriittistä ajattelua ja argumentaatiotaitoja. Tämä lienee ensimmäinen ko. asetelma ainakin toisen asteen opiskelijoiden ja yhteiskunnallisten ympäristöaiheiden kontekstissa. Kanssakirjoittajina artikkelissa olivat dosentti Eila Jeronen ja vanhempi yliopiston lehtori Sirpa Kärkkäinen Itä-Suomen yliopistosta. Artikkelissa esiintyy mielenkiintoisia tuloksia, kuten mm.: Klassinen draaman kaaren malli sopii mainiosti haastavien kriittistä …


  • Hankkeen jalkautustyön rahoittajan Maj & Tor Nesslingin säätiön blogi

    Tämäkin hanke on saanut alkunsa Maj & Tor Nesslingin rahoittamana. Heidän blogissaan on mielenkiintoisia kirjoituksia ympäristöaiheisiin liittyvästä tieteestä ja taiteesta. Siellä esitellään myös säätiön rahoittamia kohteita, kuten tätäkin hanketta. ARGEO-hankkeen blogikirjoitus luettavissa tästä linkistä.


  • Hanke kiinnostaa myös ainejärjestöä

    Tänään biologian ja maantieteen opettajien BMOL-ainejärjestön Natura-lehden toimittaja kävi tekemässä reportaasin Lempäälän lukiopilotista. Mukana oli oppilaitoksen rehtorin ja pilottikurssin opettajan lisäksi pari opiskelijaa, kertomassa mietteitään asiasta. Tutkimustiedon jalkautustyön ja konkreettisen koulutyön kehityksen kannalta reportaasin kohderyhmä on nyt todella kohdallaan 😉


  • Lempäälän lukion opiskelijat työkalupakin kimpussa

    Tänään ARGEO-hankkeessa oli ohjelmassa konkreettista kriittisen ajattelun ja argumentaation jalkautustyötä, kun Lempäälän lukion GE1- (maailma muutoksessa) ja Hi1- (ihminen ja ympäristö) yhteismoduulin opiskelijat saivat käyttöönsä hankkeessa luodun ”Hyvän argumentaation työkalupakin”. Aluksi opiskelijat saivat kuitenkin itse listata taululle, mitä ajatuksia kriittinen ajattelu ja argumentaatio käsitteinä herätti. Muun muassa seuraavat asiat nousivat esille: Pohdintaa siitä mikä informaatio …


  • Hanasaaren webinaari ilmastoahdistuksesta

    Tänään on ollut todella mielenkiintoista osallistua ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen Hanasaaren webinaarin ilmastoahdistuksesta ja muista aiheeseen liittyvistä tunteista. Alan tutkimuksesta puhuttiin ympäristöteologian dosentin Panu Pihkalan, psykologian dosentin Maria Ojalan ja retoriikan lehtorin Maria Wolrath-söderbegin kanssa. Myös ARGEO-hankeen pohjalla toimivassa argumentaatiotutkimuksessa opiskelijoiden tunneilmauksiin kiinnitettiin huomiota. Webinaarissa tutkimuksista nousikin samoja havaintoja. Tärkein huomio ARGEO-hankkeen tutkimuksen tunneilmauksissa, on ollut ehkä …


  • Lukion pilottijakso etenee (syysmuutton saattelemana)

    Tänään lukiopilotti eteni siten, että hanke esiteltiin lopuillekin maantieteen ja historian yhteisopetusryhmille. Myös pilotissa syntyneet uudet tutkimusmateriaalit on saatu kerättyä. Perusteellisemmin tartumme käytännön tasolla toimeen työkalupakin ja harjoitusten kanssa syysloman jälkeen. Siitä kuulumisia lisää sitten. PS. Eri ryhmien tapaamisen välissä perustin työpisteeni Virta-kampuksen kanslian käytävän oleskelutilaan, josta on upeat maisemat läheisellä järvelle ja aitiopaikka seurata …


  • Pilottijakso käyntiin

    Tänään lähti viimein Lempäälän lukiossa suoritettava lukion pilottijakso ihan käytännön tasolla käyntiin, kun kävin tutkijana esiintymässä ja esittelemässä hanketta ensimmäiselle opiskelijaryhmälle. Seuraavien ryhmien kanssa otetaankin sitten jo työkalupakin sisältö oikeaan käyttöön ja pääsemme näin tarkastelemaan, miten se toimii käytännön tasolla.


  • Hyvän argumentaation työkalupakki

    Kevään ja alkusyksyn aikana on rakennettu ARGEO-hankkeen pohjana toimivaan väitöstutkimukseen perustuvaa konkreettista apumenetelmää Hyvän argumentaation työkalupakkia. Tällä viikolla se huipentui, kun työhuoneeni muuttui alla olevan kuvan mukaiseksi kuvausstudioksi. Ideana oli selventää ehkä vaikeana ja jopa kankean teoreettisena koettua asiaa ”palikkamallilla” ja pientä ”pilkettä silmäkulmassa”. Työkalupakki sitä selventävine ”palikka”-videoineen löytyy omalta sivultaan.


  • Julkaisutoiminnasta

    ARGEO-hankkeeseen liittyvvän tutkimuksen julkaisutoiminta on ollut koko kevään kirjoitusvaiheessa ja ensimmäiset artikkelit alkavat olla hyvällä mallilla. Kuten tiedämme, niin tieteellisten artikkelien julkaisuprosessi on tarkkaa, monitahoista ja aikaa vievää puuhaa, joten näistä jotain konkreettista ja julkistettavaa tietoa saamme tietää sitten joskus, kun julkaisurattaat on lonksutellut aikansa omia teitään.


  • Uusia yhteistyösuunnitelmia hankkeen tulevaisuuteen

    Hanketta on suunniteltu jalkautustyön jälkeen jatkettavan tutkimusvaiheella, jossa jalkautustyössä kerätyistä tutkimusaineistoista tehdään uutta tutkimusta ja myös aineiston keruuta jatkettaisiin. Tämä mahdollistaa myös konkreettisten oppilaitosvierailujen jatkumisen ja näin myös siltä osin jalkautustyönkin jatkamisen. Oikeastaan sehän on tässä tapauksessa aineiston keruun edellytyskin. Tähän on mukaan lähdössä mukavasti uusia tahoja, mutta valitettavasti tässä vaiheessa ei voi julkaista vielä …


  • Lukiopilotti

    ARGEO-hanke on kevään aikana tehnyt lukiopilotteihin liittyvää toteutusssuunnitelmaa Lempäälän lukion rehtorin ja maantieteen opettajan Erno Tossavaisen ja historian lehtorin Jarmo Lehtisen kanssa. Etäpalaverit vaihtui pitkästä aikaa aitoon tapaamiseen ja pääsin paikan päälle Lempäälään viilaamaan viimeisiä askelmerkkejä syksyn tulevaan pilottijaksoon. Tästä on hyvä jatkaa syksyllä konkreettisten käytännön juttujen parissa. Pilottisuunnitelmista voi lukea enemmän täältä.


  • ARGEO esillä SIRENE:n kevätseminaarissa

    Ympäristöpedagogiikan tutkijaverkosto SIRENE piti tänään kevätseminaarinsa. Seminaari koostui viiden tuoreen väitöstutkimuksen esitelmästä, joista yksi oli ARGEO-hankkeen pohjalla toimiva väitöstutkimus. Esitysten jälkeen pidetiin keskustelupaneeli, jossa oli kerrankin kunnolla aikaa syventyä ajankohtaisten tutkimusten maailmaan. Vaikka aiheet, kontekstit ja menetelmät olivat hyvin erilaisia, niin jotenkin tuntui että olimme kaikki täysin samassa veneessä, tai vähintään samoilla laineilla, luotsaamassa tulevaisuuden …


  • Ainedidaktinen symposiumi

    Hanke oli esillä tänään Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran tutkimuspäivillä eli ainedidaktisessa symposiumissa, jonka teemana oli tänä vuonna aineenopetus ja aiheenopetus. Mukana oli mielenkiintoisia vieraita kuten esimerkiksi professori Niklas Gericke Karlstadin yliopistosta Ruotsista, joka esitelmöi aiheesta How to teach sustainability in a subject based curriculum? Tässä oli havaittavissa paljon yhtymäkohtia myös tähän hankkeeseen. Myös Tiina Pusa Aalto yliopistosta …


  • SIRENE:n blogi-kirjoitus

    SIRENE-verkosto pyysi hankkeen toiminnan taustalla olevaa väitöstutkimusta käsittelevän blogitekstin sivuillensa ja tässähän oli hyvä paikka mainita jo myös tästä uudesta aloittavasta hanketyöstä. SIRENE on hieno monialainen ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijaverkosto, jonka tavoitteena on lisätä tutkijoiden yhteistyötä sekä edistää tutkimuksen yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Blogiteksti on luettavissa tästä


  • Hankkeen ensiaskeleet kiinnostavat

    Virallisesti hanketoiminta aloittaa maaliskuussa, mutta jo nyt hanke ja sen pohjalla toimivan väitöskirjatutkimuksen julkaisu on ehtinyt herättää mukavasti mielenkiintoa ja yhteistyötiedustelujakin on tullut useammasta suunnasta. Hankkeen alkutaival saattaakin näyttäytyä ulospäin hieman laahaavalta, koska hankkeen toiminnallinen jakso sijoittuu vasta ensi syksyyn. Kevään aikana tullaan tekemään paljon erilaista käytännön toteutuksen suunnittelua ja tähtäimessä on, että syksyllä suoritettavilla …